Bart Rodyns, orgel
Wim Brabants, traverso

 

Bart Rodyns (orgel) en Wim Brabants (traverso) verzorgen een concert met muziek voor orgel en traverso uit de achttiende eeuw.

Het programma vermeldt werken voor obligaat orgel en traverso, sonates voor traverso en b.c. en werken voor orgel solo van o.m. J.S. Bach, G.F. Handel, G.P. Telemann, J.L. Krebs en J.W. Hertel.

Mogelijke toonhoogten voor wat betreft de traverso:

a = van 392 Hz tot 417 Hz - traverso's naar I.H. Rottenburgh
a = van 428 Hz tot 432 Hz - traverso naar A. Grenser
a = 440 Hz - 455 Hz - traverso naar I.H. Rottenburgh (a = 392 Hz) waarbij de fluitpartij een toon hoger getransponeerd wordt.

Luistervoorbeelden (YouTube):
- G.F. Handel: Sonate in G HWV 363b
- J.S. Bach: Sonate in g BWV 1020
- G.P. Telemann: Solo in F TWV 41:F3
- G.P. Telemann: Solo in G TWV 41:G9

 

Bart Rodyns behaalde aan de Academie van Lier de prijzen Pro Musica, Jos Van Looy, Victor Van Hemel en de Medaille van de Stad Lier, tevens werd hij er laureaat van de Ottoboni kamermuziekwedstrijd. Aan de Antwerpse kunsthumaniora behaalde hij het diploma Klassieke Muziek (orgel-klavecimbel) bij D.Van Handenhoven. Daarna studeerde Bart aan de conservatoria te Antwerpen en Maastricht (NL) bij D. de Rooij, H. Leenders, J. Verdin en M. Verheggen. De opleiding “Master of Music” Uitvoerend en Docerend Musicus (orgel en theorie) sloot hij af met de grootste onderscheiding. Verder verdiepte hij zich in verschillende stijlen bij o.a. Naji Hakim (Parijs) en Andrea Marcon (Italië).

Bart won herhaaldelijk prijzen op verschillende (inter)nationale wedstrijden te Birmingham (UK), Leiden (NL), Brussel, Halle, Kortrijk… Hij maakte opnames voor de Belgische, Duitse, Nederlandse, Franse, Deense en Praagse radio en werd genomineerd voor Klara’s muziekprijzen 2010. Zijn concertcarrière bracht hem in de meeste landen van Europa en de USA.

Bart is artistiek leider en klavierspeler van het gerenommeerde Euterpe Baroque Consort. Dit vocale en instrumentale ensemble van professionele internationale musici brengt authentieke muziek op historische instrumenten. Hoogtepunten zijn het openingsconcert van Het Festival van Vlaanderen, Klara in 't Paleis en Klara in Izegem. Zopas verscheen er een CD met orgelconcerti van Handel en Corrette. Daarnaast richtte hij met tenor Jan Van Elsacker het ensemble Il Trionfo op en werkt hij vast samen met het vermaarde ensemble Oltremontano onder leiding van Wim Becu. Eind 2013 wekten Hendrickje van Kerckhove, Bart Rodyns, Eliot Lawson en Lode Leire het historische ensemble ‘The Party’ (1860) weer tot leven met in de erg originele bezetting met drukwindharmonium.

Bart streeft ernaar om elke muziekstijl zoveel mogelijk uit te voeren op historische instrumenten en is een “klavierspeler” in de brede zin van het woord. Hiervoor doet hij dikwijls een beroep op zijn eigen instrumentarium: klavecimbels (Ruckers en Delin replica’s), kistorgel (Jos Moors 2012), Erard tafelpiano (1803), Mustel Kunstharmonium (1928) en 19de eeuwse harmoniums (Debain, Alexandre). Ook in deze optiek is Bart organist-titularis van het Forceville-orgel (ca. 1720) te Broechem. Zijn repertoire omvat muziek van de renaissance tot hedendaagse muziek met o.a. de integrale orgelwerken van F. en L. Couperin, J. Pachelbel, C. PH .E. Bach, J. Brahms en F. Liszt en de orgelconcerti van G.F. Haendel. Meermaals was Bart solist met gerenommeerde orkesten met werken van o.a. Haendel, Brahms, Haydn, Salieri, Mozart, Bach, Corrette, Poulenc… .

Website: www.bartrodyns.be

Wim Brabants genoot zijn opleiding aan de conservatoria te Antwerpen, Gent, Brussel en Den Haag bij ondermeer Frans Vester en Barthold Kuijken. Van 1977 tot 2015 doceerde hij dwarsfluit en kamermuziek aan LUCA, School of Arts, campus Lemmens te Leuven.

Onder zijn impuls ontstonden diverse kamermuziekensembles die zich specializeren in de uitvoering van 18de en 19de-eeuwse muziek, gespeeld op authentieke instrumenten, zoals 'Le Plaisir des Dames', ‘La Fonte Barocca' en ‘Quadro Viegas’ (harp -Erard 1819-, 8-kleppenfluit, barokviool en barokcello). Verder maakte hij ook deel uit van diverse buitenlandse ensembles voor oude muziek, zoals 'Concert Royal Köln' (vele optredens in Duitsland, waaronder de 'Arolser Barock-Festspiele') en 'Lauto mobile' (Saarbrücken). Ook was hij fluitist in het Duitse barokorkest 'Collegium aureum' (concerten in Keulen, Basel, Zurich en Gent), het 'Consortium Antiquum' en 'Musica Polyphonica', waarmee hij verschillende cd-opnames realiseerde en tijdens belangrijke buitenlandse concerten optrad (Frankrijk, Duitsland en Zwitserland).

Zijn speurtochten naar vergeten muziek uit de 18de eeuw leidden o.m. in 1992 tot de ontdekking van drie blokfluitsonates van graaf Unico Wilhelm Van Wassenaer die in een moderne editie werden uitgegeven. In 2015 ontdekte hij een onbekend fluitconcerto van Pierre-Gabriel Buffardin.

Sinds 1995 is Wim Brabants dirigent van het door hem opgerichte symfonisch orkest Brabelio. Bijna tweehonderd concerten met dit orkest werden reeds gerealiseerd (België, Nederland en Frankrijk).


 

contact